Educația românească se confruntă cu provocări majore, conform unui recent comunicat de presă al Organizației Salvați Copiii. La nivel național, mai mult de 15% dintre elevii înscriși în clasa pregătitoare acum nouă ani nu au reușit să ajungă la finalul clasei a VIII-a. Această problemă este și mai accentuată în anumite județe, cum ar fi Giurgiu, unde procentul ajunge la 27,26%, Călărași (25,9%) și Covasna (24,51%).
Pe lângă abandonul școlar, fenomenul migrației contribuie semnificativ la această situație alarmantă. În fiecare an, rezultatele Evaluării Naționale scot la iveală diverse probleme în asigurarea dreptului la educație pentru copiii români. Analizele și măsurile de politică publică sunt imperative pentru a aborda aceste inechități și riscuri.
Situația Actuală
Actuala generație de absolvenți ai clasei a VIII-a a început școala cu 189.730 de copii în anul școlar 2015-2016. Dintre aceștia, doar 160.467 de elevi s-au înscris la Evaluarea Națională în acest an, ceea ce indică că 15,42% dintre copiii înscriși inițial nu au ajuns să finalizeze gimnaziul.
Discrepanța dintre numărul elevilor înscriși și cei care au susținut efectiv Evaluarea Națională atrage atenția asupra unor probleme precum corijențele, repetenția, cerințele educaționale speciale și alte circumstanțe particulare.
Cauze și Soluții
Abandonul Școlar
În anul 2021-2022, rata oficială a abandonului școlar în ciclul primar și gimnazial a fost de 1,2%, însă Eurostat indică o realitate mult mai gravă: 12,2% dintre copiii de vârstă gimnazială erau în afara școlii în 2021-2022, procentul crescând la 15,86% în 2022-2023.
Soluții propuse:
- Îmbunătățirea procedurilor de identificare, monitorizare și combatere a riscului de abandon școlar.
- Sprijinirea demersurilor europene pentru monitorizarea respectării drepturilor copiilor migranți.
Rezultatele la Evaluarea Națională
Rezultatele Evaluării Naționale indică diferențe semnificative în funcție de gen și mediu de proveniență. Procentul mediilor sub 5 la limba română a fost de 16,29% la fete și 28,13% la băieți. În mediul rural, 42,27% dintre elevi au obținut medii sub 5, comparativ cu 15,35% în mediul urban.
Soluții propuse:
- Coordonarea calendarului înscrierilor la Evaluarea Națională cu structura anului școlar.
- Monitorizarea incidenței corijențelor și repetenției pentru a preveni abuzurile.
- Introducerea posibilității de adaptare a subiectelor pentru elevii cu cerințe educaționale speciale.
Factori Socioeconomici
Rezultatele testelor PISA arată că statutul socioeconomic, mediul școlar, genul, implicarea cadrelor didactice și a părinților, precum și sentimentul de siguranță în mediul școlar sunt factori cruciali care influențează performanțele școlare.
Soluții propuse:
- Monitorizarea individuală a factorilor de vulnerabilitate pentru fiecare elev.
- Multiplicarea intervențiilor remediale gratuite pentru elevii vulnerabili.
- Evaluarea și revizuirea programei școlare și a Evaluării Naționale.
Concluzii
Situația actuală a educației în România necesită intervenții urgente și bine structurate pentru a combate inechitățile și a reduce abandonul școlar. Organizația Salvați Copiii își continuă misiunea de a proteja și susține drepturile copiilor, militând pentru politici publice durabile și eficace.
Pentru mai multe informații, persoana de contact: Roxana Paraschiv, tel. 0745664674, email – roxana.paraschiv@salvaticopiii.ro.
Despre Organizația Salvați Copiii
De 34 de ani, Salvați Copiii România dezvoltă programe sociale și politici publice în beneficiul copiilor. Organizația a intervenit activ pentru protejarea și sprijinirea copiilor vulnerabili, colaborând cu autoritățile pentru a implementa politici publice care să corecteze cauzele vulnerabilității copiilor. Peste 3.800.000 de copii au fost implicați în programele și campaniile organizației.